Alexandra Salmela

Alexandra Salmela – Prečo píšem

Píšem, pretože neviem rozprávať. Pretože pri písaní sa dá tisíckrát vrátiť, opraviť, preformulovať myšlienky, vymeniť slová, tón, niečo akcentovať a niečo vymazať, zmeniť slovosled raz, dva, tri, desaťkrát a vrátiť sa k pôvodnému, pri písaní sa dá neprestajne redigovať vlastný prejav, no realita sa pretočiť naspäť nedá. V bežnej komunikácii nie je čas habkať štyridsať verzií jednej vety a nakoniec dospieť k záveru, že je zbytočná, trápna, hlúpa, polopatistická, rozvetvená ako košatý dub a neprehľadná ako húštie-chrastie a natoľko zaslepená vlastnou krásou, že sa točí v kruhu a nepovie nič, v realite sa nedá premárniť jediný zlomok sekundy, počas ktorého je možné zareagovať na situáciu, na konanie či repliku vajataním nad šiestimi synonymami, snažiac sa vybrať absolútne trefný výraz, neošúchané slovo, pižlajúc v mysli krásnu vetnú konštrukciu. V realite som šťastná, ak som dostatočne pohotová na to, aby som otvorila ústa a dostala z nich viac než ÖÖÖÖÖÖÖÖ, no, neviem ale… V realite je ťažké zachovať sa správne a navyše svoje motívy dokázať konzekventne podať v rétoricky príťažlivej podobe.

Píšem, lebo nie som hrdina, ale do hrdinov sa môžem vpísať. Môžem sa vpísať do ideálov, môžem ich tvoriť. Môžem sa vžiť i do iných zvierat než do ľudí, i do rastlín, do všakovakých predmetov a ideí. Môžem napísať svety, v akých by som chcela žiť i svety, akých sa bojím, pretože už sú našou realitou – politickou, ekologickou, morálnou. Môžem sa vpísať do darebákov, do sviniarov, do ľudí, čo stratili morálku i samých seba, do zradcov a oportunistov, môžem napísať, aká som slabá a úbohá a tváriť sa, že to nie ja, to tá postava. Píšem, pretože som alibista a za fikciu sa dá skryť.

Neviem, či písať musím, či by ma vnútorný pretlak inakšie zabil, no určite mi to neškodí.

Viem, že keď zo seba niečo dostanem, chcem, potrebujem, aby si to niekto prečítal. Aby si mňa niekto prečítal. Bez čitateľa pre mňa písanie nemá význam, a v slabých chvíľach sa pýtam, či táto moja tvorba, toto moje snaženie vôbec stoja za kvantá použitého papieru, za toľko mŕtvych stromov. V jednej chvíli som si vravela, že nie. Že moje písačky sú zbytočné, že nezaujíma nikoho a ani mne ich produkcia nespôsobuje priveľké šťastie, naopak: morím sa s príbehmi, ktoré už nehovoria nič ani mne, že z mojej snahy komunikovať akési neurčité čosi po mne v éteri ostávajú trčať slová, ktoré sú od narodenia mŕtve, nepodarené stopy, zdeformované, nezmyselné, načisto zbytočné, bezvýznamné, priveľa. Že z nich skladám dlhočizné reťazce, ktoré nazývam vetami, textami a príbehmi, sú krásne a zdobné, no nezasiahnu nikoho, nikoho nezaujímajú. Nie sú dosť dobré. Nie som dosť dobrá, vravela som si a mala som plné zuby inakšie relatívne luxusného fínskeho grantového systému, ktorý človeka (prinajlepšom, ak má osoba šťastie a dostane grant na dva, tri či dokonca päť rokov, čo samozrejme nie je môj prípad) zaväzuje k práci na vecných výstupoch, ktoré už nie sú aktuálne preňho, pre svet, pre nič. Cítila som sa ako v ekonomickom pláne, ktorý človeka núti vyrábať podprsenky v situácii, kedy by potreboval tehly. Morila som sa s textom, ktorý bol zaseknutý roky-rokúce v čírom bahne a ja som sa v ňom vrtela, pekne ho mútila a čoraz viac sa doň zabárala. Ani pol kroka vpred. A tak som si povedala, že stačí, že ja viac písať nebudem, pôjdem radšej roznášať poštu, pri tom budem mať aspoň trochu pohybu. Učinila som rozhodnutie a potom som uprostred noci vstala z postele a vypísala to zo seba. A písala som a písala, pretože som musela. Nešla som roznášať poštu. Asi som lenivá.

Asi píšem preto, že nič iné neviem.

P.S. Najlepšie sa mi píše vtedy, keď nemôžem. Keď sa čas kráti a treba niekam odísť. No to už je príbeh o tom, prečo vždy všade meškám.

Alexandra Salmela (* 1980, Bratislava) vyštudovala dramaturgiu na VŠMU v Bratislave a fínčinu na Karlovej univerzite v Prahe. Píše po fínsky a po slovensky, publikuje v oboch krajinách. Vo Fínsku dosiahla úspech so svojou prvotinou 27 čiže smrť robí umelca. Román bol ocenený cenou novín „Helsingin Sanomat“ za debut roka 2010 a nominovaný na cenu „Finlandia“ a v poloautorskom slovenskom preklade na Cenu Anasoft Litera – rovnako ako jej druhý, dystopický román Antihrdina. Ten si vyslúžil i nomináciu na cenu Českej Akademie Sci-fi, Fantasie a Horroru. Túto zimu jej v slovenčine vyjde autorský preklad epizodického románu 56, či? Je aj autorkou kníh pre deti – Žirafia mama a iné príbehy, Fantazmagorický kamarát a Strom. Spolupracovala na sérii príbehov o dvoch nezvyčajných kamarátkach kamarátkach Mimy a Líze.
Žije vo fínskom Tampere, pravidelne sa vracia na Slovensko. Jej knihy boli preložené do desiatky jazykov.

Foto:  Milka Alanen

Predchádzajúce články

Karin Horváthová – Prečo píšem
Barbora Gero – Prečo píšem
Anna Grusková – Prečo píšem
Ivana Popluhárová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Hana Lasicová – Prečo píšem a ako a kde…
Majka Danihelová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Peter Bartoněk – Začalo mi písať
Michal Slanička – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Kristína Pavelková – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Linda Chopin – Prečo, ako a kde píšem
Enja Rúčková – Prečo, kedy a kde píšem
Silvia Antalíkova – Prečo, kedy, kde píšem
Rastislav František Hajko – O písaní
Baja Dolce – Prečo, ako, kedy a kde píšem?
Zuzana Kubašáková  – Prečo píšem
Mirka Manáková – Prečo, kedy, ako, kde píšem
Simona Kutišová – Prečo, ako, kde a kedy píšem
Tatiana Macková – Prečo píšem
Martina Dacková – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Martin Benkovič – Prečo, ako, kedy a kde píšete?
Peter Petko Opet – Píšem? Tvorím!
Ivana Ondriová – Prečo, ako, kedy a kde píšete?
Marta Rajková – Prečo, ako, kedy a kde (ne)píšem
Denisa Ogino – O písaní
Juraj Gerbel – Prečo, kedy a kde píšem
Marta Fartelová – Prečo, ako, kde a kedy píšem
Mirka Novysedláková – Prečo, ako, kedy a kde píšem?
Mária Blšáková – Prečo, ako, kedy a kde píšem
František Kozmon – Prečo, kedy a kde píšem?
Patrícia Brestovanská – O písaní
Lina Elys – Prečo, kde, ako, kedy píšem
Dušan Damián – Múza ma sprevádza neustále
Zdenka Wenzlová Švábeková – Kedy? Ako? Prečo? Kde?
Ivan Kučera – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Dušo Martinčok – Čo a koho potrebujem, aby som mohol písať
Iveta Pernišová – Prečo, kde, ako a kedy píšem
Anton Stiffel – Prečo, kedy, ako a kde píšem
Dominika Moravčíková – Prečo píšem
H.J. Bornemisza – Prečo, kde, kedy a ako píšem
Mirka Ábelová – Píšem
Tibor Pálszegi alias Tyborg – Prečo, kedy, ako a kde píšem
Anna Kittel Gürtlerová – Kde a prečo píšem
Daniel Šmihula – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Lucia Božiková – Prečo, kde, ako a kedy píšem?
Natali Fox – Prečo, kde, ako a kedy píšem
Katarína Soyka – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Brandon McYntire – Prečo, kedy, kde a ako píšem
Michaela Mihoková – Prečo, kde a kedy píšem
Lucia Braunová – Ako, prečo a kedy píšem
Igor Hochel – Prečo, kedy a ako píšem
Vlasta Hochelová – Prečo, ako a kde píšem…
Mária Nováková – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Elena Eleková – Píšem, aby som bola čitateľná
Janette Šimková – Písanie ma formuje
Marek Hudec – Terapia s dôležitým spoločenským rozmerom, no aj práca ako každá iná
Richard Rychtarech – Písanie, úprimne? Rozkoš aj muky!
Zuzana Štelbaská – Prečo, ako a kedy píšem
Emily D. Beňová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Katarína Kucbelová – Je to napínavé
Vita Jamborová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Eva Hrašková – Prečo, ako a kedy píšem?
Mária Corvus Havranová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Karina Janská – Prečo, kedy, kde a ako píšem?
Július Belan – prečo, kedy, kde a ako píšem
Ivana Dobrakovová – A čo sa vám stalo?
Lucia Sasková – Prečo, kde a ako píšem?
Peter Derňár – Lebo, rýchlo, ráno, doma…
Monika Macháčková – Prečo, ako a kde píšem
Zuzana Csontosová – Prečo, ako a kedy píšem
Anton Heretik – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Stanislav Hoferek – písanie je o tvorivosti a prekonaní odmietnutí
Marián Kubicsko – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Diana Mašlejová – Prečo, kde a ako píšem
Peter Pavlac – Píšem…
Jozef Heriban – Rieka tečie, pierko letí…
Ružena Scherhauferová – V tvorbe som realistka
Jakub Spevák – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Kristína Ježovičová – Prečo, kde a ako píšem
Petronela Hederová – Prečo, kedy a kde píšem
Eva Ava Šranková – Prečo, ako a kde píšem
Michaela Ella Hajduková – Písanie je pre mňa cestovanie časom a priestorom
Lina Franková – prečo, kedy a kde?
Adriana Macháčová – Prečo, ako a kedy píšem
Mária Streicherová – O písaní
Ján Babarík – Preč, ako a kedy píšem
Zuzana Široká – Písmenkové poslanie
Kristína Brestenská – Prečo píšem
Michala Ries – Prečo, ako, kedy a kde píšem?
Soňa Bulbeck – Prečo, ako, kedy a kde píšem…
Dávid Králik – Prečo, kde a kedy píšem
Silvester Lavrík – Prečo píšem, ha?
Adriana Boysová – Písanie je mojím tieňom
Vojtech Beniczky – Prečo píšem
Marta Hlušíková – Všetko som ja a zároveň nie som nikto
Monika Nagyová – O písaní
Petra Džerengová – Prečo, ako a kde píšem
Gabriela Futová – Nie som usilovná spisovateľka…
Katarína Tholtová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Ľudovít Ódor – Prečo, kedy a kde píšem
Jana Pronská – Prečo, kedy a kde píšem
Alexandra Pavelková – Prečo, kedy, kde a ako píšem
Dada S. Brezovská – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Matej Rumanovský – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Erik Kriššák – Prečo, ako a kde píšem
Andrea Rimová – Písanie je pre mňa droga
Helena Králová – List o písaní
Arpád Soltész – Nepíšem, len zapisujem
Vladimíra Kmečová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Kristína Tormová – Prečo, ako a kde píšem
Mária Danthine Dopjerová – Prečo, ako, kedy a kde píšem?
Maroš Hečko – O písaní
Michaela Zamari – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Veronika Šikulová – Medzitým píšem…
Peter Šloser – Prečo, kedy a kde píšem
Lena Riečanská – Kedy, ako, prečo, kde…?
Ivona Duričová – Prečo, ako a kde píšem
Anna Ďarmati – Prečo, ako, čo a kedy píšem
Kristína Baluchová – Prečo, kde a ako píšem
Lukáš Cabala – Prečo, ako a kde píšem
Peter Kijaba – Písaním zaháňam chvíľky samoty
Ondrej Kalamár – Píšem, lebo som Kalamár
Dana Hlavatá – Nedá sa to liečiť…
Matúš Mahút – Písanie
Beata Balogová – O písaní
Zuzana Šedá – Prečo, ako, čo a kedy píšem?
Hana Repová – Prečo, čo a kedy píšem
Lívia Hlavačková – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Jana Plauchová – Prečo, ako a kedy píšem
Balla – Stále rozmýšľam, ako písať, preto nepíšem
Lucia Lackovičová – Prečo, ako, čo a kedy píšem
Tina Van der Holland – Barokový román nebudí dojem autobiografie
Ján Gálik – prečo, ako, kedy a kde píšete?
Alexander J. Kenji – Píšem ako Belmondo v Muž z Acapulca
Veronika Homolová Tothová – Písanie mi trvá veľmi dlho
Jana Micenková – Kto to myslí s písaním vážne, bude písať aj keby od únavy padal na hubu
Vanda Rozenbergová – Prečo, kde a ako píšem
Martin Kasarda – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Daniela Kapitáňová – Ale ja, prosímpekne, netvorím!
Daniel Hevier – Píšem, aby bolo napísané
Márius Kopcsay – Stôl konečne mám, len múzy stíchli

Diskutovať môžete len cez facebook profil

x komentované

Powered by Facebook Comments

Pokračovaním v prezeraní stránky súhlasíte s používaním cookie. viac info

Na účely prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzy návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Podrobnejšie informácie o ochrane súkromia a cookies nájdete na stránke O sieťovke

Zavrieť