Svetlana Žuchová

Svetlana Žuchová – prečo, kde a ako píšem

Prečo

Potrebujem štruktúru, prahnem po nej a rada ju vytváram. Prináša mi potešenie usporadúvať zmätok, nachádzať v ňom súvislosti a skladať jeho časti tak, aby vytvárali niečo, čo má význam. Nazdávam sa, že to je pravý dôvod, prečo píšem. Písanie je usporadúvanie chaosu do príbehu. Písaním robím poriadok v neprehľadnej skutočnosti a preparujem z nej príbeh. To znamená, že v mori všetkých udalostí, ktoré sa valia časom, sa snažím zachytiť tie, ktoré by mohli vzájomne súvisieť, mohli na seba nadväzovať a dodať dianiu zmysel. Akoby som z prežívania preparovala príbeh. Takéto sprehľadnenie ma upokojuje. Podobný zážitok som mala z nedávneho vypratávania rodičovského bytu. Očisťovala som záľahu predmetov, vyberala ich na svetlo sveta, kládla vedľa seba. Chaos sa menil na poriadok.

Zrejme nie je náhoda, že z podobných dôvodov ma baví psychiatria. Psychiatrické vyšetrenie je pátranie po príbehu neznámeho človeka, ktorý mi sedí naproti. Ľudí, ktorých prichádzajú, vyzvem: Povedzte mi svoj príbeh. Túto vetu nevolím náhodou, lebo na to, aby som dokázala pomôcť, potrebujem uvidieť práve príbeh. Niekedy je príbeh zjavný rýchlo, netreba dlho hľadať. Akoby plával na povrchu, stačí po ňom siahnuť. No aj to môže byť klamlivé, lebo niektorí z nás sme sa naučili predkladať okoliu verziu príbehu, ktorá nemusí byť tá pravá. Poznám aj pocit, že príbeh človeka nie a nie nájsť. Kladiem ďalšie a ďalšie otázky, ale stále tomu celkom nerozumiem. Príbeh sa niekde vynorí, zaligoce, akoby som ho už-už mala, ale hneď sa zase schová. Alebo zistím, že to bolo iba zdanie, iba odraz v hladine. Niektoré ľudské príbehy sa vynoria až po mnohých spoločne strávených hodinách. A stáva sa, že sa to nepodarí.

K písaniu mám však ešte ďalšiu motiváciu. Rada svoje prežívanie zdieľam. Je to trochu trápne, ale rada hlásam, ako to vidím. Rada učím, vysvetľujem a opisujem svoj pohľad na svet, na príbeh. Aj v rovnakej skutočnosti totiž každý z nás nájde iný príbeh.

Kde a ako

K otázkam o písaní by som rada dodala, že rovnako zaujímavé ako písanie je nepísanie. Ja totiž nepíšem často. Lepšie povedané, v duchu tie príbehy hľadám stále, v myšlienkach píšem jeden nekonečný román, ktorý sa rozpadá na niekoľko menších. No tomu skutočnému písaniu, perom na papier či prstami na klávesnici, nevenujem veľa. A v tejto súvislosti pozorujem u seba zmenu. Kedysi som svoje riedke písanie považovala za chybu. Neprestajne som hľadala stratégie, ako z toho von. Premýšľala som, ako si lepšie usporiadať čas, čoho robiť menej, aby som mohla viac písať. Zdalo sa mi mimoriadne dôležité, aby som všetko zapísala, aby nič nevyšlo nazmar. Dnes sa nazdávam, že ak by som už nikdy nič nenapísala, ktovie čo by sa nestalo. Činností, ktorým sa možno v živote venovať, je nespočetne veľa. No nech by som čas trávila akokoľvek, budem to robiť tak, aby som usporadúvala realitu do príbehov.

S mojim nepísaním súvisí aj to, že na otázku kde a ako píšem, sa mi odpovedá ťažko. Pamätám si, ako som písala kedysi. V časoch, keď sa mi zdalo, že písanie je zmyslom života, som vášnivo rada písala v kaviarňach. Keď nie v kaviarni, dobre sa mi písalo vo vlaku na trase Bratislava Viedeň. V tomto životnom období som bola ranné vtáča, povestný škovránok. Rada som si privstala a zapisovala nadránom, povzbudená prvou kávou dňa. Svoju poslednú knihu som napísala takmer celú doma, v čase pandémie. Kaviarenské prostredie ma začína rušiť a viac ako nadránom sa sústredím popoludní. No kde a ako píšem, vlastne neviem. Viem však, kde a ako nepíšem. Nedokážem písať kdekoľvek, nepatrím k tým, ktorí na písanie využijú každú chvíľu, nepíšem u kaderníka, v metre, ani kým čakám na koniec synovej lekcie plávania. Predstavujem si, že na písanie potrebujem dlhú čiaru času, najlepšie s rozstrapkanými okrajmi, dobre pôsobí aj cudzie prostredie. Vyžadujem primeranú mieru aktivity, správnu mieru dobrodružstva a materiálu a potom čas, aby som zážitky usporiadala, vytriedila, dala príbehu príležitosť vzniknúť. Takéto podmienky však takmer nikdy nenastanú. Aj preto viac nepíšem, ako píšem.

Svetlana Žuchová je autorkou piatich prozaických kníh. Zatiaľ posledná kniha Dni matiek vyšla na jeseň 2023. Predtým sa niekoľko rokov venovala prekladom z angličtiny a nemčiny. V bežnom živote pracuje ako psychiatrička a psychoterapeutka v Klecanoch pri Prahe.

Predchádzajúce články

Denisa Fulmeková – Písanie je moje povolanie
Ivana Gibová – Prečo, ako a kde píšem
Peter Janoviček – Píšem, aby som potešil druhých i seba</a>
Adriana Krištofíková – Prečo, ako, kedy píšem
Judita Horvátová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Slavka Liptáková  – Prečo píšem?
Alexandra Salmela – Prečo píšem
Karin Horváthová – Prečo píšem
Barbora Gero – Prečo píšem
Anna Grusková – Prečo píšem
Ivana Popluhárová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Hana Lasicová – Prečo píšem a ako a kde…
Majka Danihelová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Peter Bartoněk – Začalo mi písať
Michal Slanička – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Kristína Pavelková – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Linda Chopin – Prečo, ako a kde píšem
Enja Rúčková – Prečo, kedy a kde píšem
Silvia Antalíkova – Prečo, kedy, kde píšem
Rastislav František Hajko – O písaní
Baja Dolce – Prečo, ako, kedy a kde píšem?
Zuzana Kubašáková  – Prečo píšem
Mirka Manáková – Prečo, kedy, ako, kde píšem
Simona Kutišová – Prečo, ako, kde a kedy píšem
Tatiana Macková – Prečo píšem
Martina Dacková – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Martin Benkovič – Prečo, ako, kedy a kde píšete?
Peter Petko Opet – Píšem? Tvorím!
Ivana Ondriová – Prečo, ako, kedy a kde píšete?
Marta Rajková – Prečo, ako, kedy a kde (ne)píšem
Denisa Ogino – O písaní
Juraj Gerbel – Prečo, kedy a kde píšem
Marta Fartelová – Prečo, ako, kde a kedy píšem
Mirka Novysedláková – Prečo, ako, kedy a kde píšem?
Mária Blšáková – Prečo, ako, kedy a kde píšem
František Kozmon – Prečo, kedy a kde píšem?
Patrícia Brestovanská – O písaní
Lina Elys – Prečo, kde, ako, kedy píšem
Dušan Damián – Múza ma sprevádza neustále
Zdenka Wenzlová Švábeková – Kedy? Ako? Prečo? Kde?
Ivan Kučera – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Dušo Martinčok – Čo a koho potrebujem, aby som mohol písať
Iveta Pernišová – Prečo, kde, ako a kedy píšem
Anton Stiffel – Prečo, kedy, ako a kde píšem
Dominika Moravčíková – Prečo píšem
H.J. Bornemisza – Prečo, kde, kedy a ako píšem
Mirka Ábelová – Píšem
Tibor Pálszegi alias Tyborg – Prečo, kedy, ako a kde píšem
Anna Kittel Gürtlerová – Kde a prečo píšem
Daniel Šmihula – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Lucia Božiková – Prečo, kde, ako a kedy píšem?
Natali Fox – Prečo, kde, ako a kedy píšem
Katarína Soyka – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Brandon McYntire – Prečo, kedy, kde a ako píšem
Michaela Mihoková – Prečo, kde a kedy píšem
Lucia Braunová – Ako, prečo a kedy píšem
Igor Hochel – Prečo, kedy a ako píšem
Vlasta Hochelová – Prečo, ako a kde píšem…
Mária Nováková – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Elena Eleková – Píšem, aby som bola čitateľná
Janette Šimková – Písanie ma formuje
Marek Hudec – Terapia s dôležitým spoločenským rozmerom, no aj práca ako každá iná
Richard Rychtarech – Písanie, úprimne? Rozkoš aj muky!
Zuzana Štelbaská – Prečo, ako a kedy píšem
Emily D. Beňová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Katarína Kucbelová – Je to napínavé
Vita Jamborová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Eva Hrašková – Prečo, ako a kedy píšem?
Mária Corvus Havranová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Karina Janská – Prečo, kedy, kde a ako píšem?
Július Belan – prečo, kedy, kde a ako píšem
Ivana Dobrakovová – A čo sa vám stalo?
Lucia Sasková – Prečo, kde a ako píšem?
Peter Derňár – Lebo, rýchlo, ráno, doma…
Monika Macháčková – Prečo, ako a kde píšem
Zuzana Csontosová – Prečo, ako a kedy píšem
Anton Heretik – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Stanislav Hoferek – písanie je o tvorivosti a prekonaní odmietnutí
Marián Kubicsko – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Diana Mašlejová – Prečo, kde a ako píšem
Peter Pavlac – Píšem…
Jozef Heriban – Rieka tečie, pierko letí…
Ružena Scherhauferová – V tvorbe som realistka
Jakub Spevák – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Kristína Ježovičová – Prečo, kde a ako píšem
Petronela Hederová – Prečo, kedy a kde píšem
Eva Ava Šranková – Prečo, ako a kde píšem
Michaela Ella Hajduková – Písanie je pre mňa cestovanie časom a priestorom
Lina Franková – prečo, kedy a kde?
Adriana Macháčová – Prečo, ako a kedy píšem
Mária Streicherová – O písaní
Ján Babarík – Preč, ako a kedy píšem
Zuzana Široká – Písmenkové poslanie
Kristína Brestenská – Prečo píšem
Michala Ries – Prečo, ako, kedy a kde píšem?
Soňa Bulbeck – Prečo, ako, kedy a kde píšem…
Dávid Králik – Prečo, kde a kedy píšem
Silvester Lavrík – Prečo píšem, ha?
Adriana Boysová – Písanie je mojím tieňom
Vojtech Beniczky – Prečo píšem
Marta Hlušíková – Všetko som ja a zároveň nie som nikto
Monika Nagyová – O písaní
Petra Džerengová – Prečo, ako a kde píšem
Gabriela Futová – Nie som usilovná spisovateľka…
Katarína Tholtová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Ľudovít Ódor – Prečo, kedy a kde píšem
Jana Pronská – Prečo, kedy a kde píšem
Alexandra Pavelková – Prečo, kedy, kde a ako píšem
Dada S. Brezovská – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Matej Rumanovský – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Erik Kriššák – Prečo, ako a kde píšem
Andrea Rimová – Písanie je pre mňa droga
Helena Králová – List o písaní
Arpád Soltész – Nepíšem, len zapisujem
Vladimíra Kmečová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Kristína Tormová – Prečo, ako a kde píšem
Mária Danthine Dopjerová – Prečo, ako, kedy a kde píšem?
Maroš Hečko – O písaní
Michaela Zamari – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Veronika Šikulová – Medzitým píšem…
Peter Šloser – Prečo, kedy a kde píšem
Lena Riečanská – Kedy, ako, prečo, kde…?
Ivona Duričová – Prečo, ako a kde píšem
Anna Ďarmati – Prečo, ako, čo a kedy píšem
Kristína Baluchová – Prečo, kde a ako píšem
Lukáš Cabala – Prečo, ako a kde píšem
Peter Kijaba – Písaním zaháňam chvíľky samoty
Ondrej Kalamár – Píšem, lebo som Kalamár
Dana Hlavatá – Nedá sa to liečiť…
Matúš Mahút – Písanie
Beata Balogová – O písaní
Zuzana Šedá – Prečo, ako, čo a kedy píšem?
Hana Repová – Prečo, čo a kedy píšem
Lívia Hlavačková – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Jana Plauchová – Prečo, ako a kedy píšem
Balla – Stále rozmýšľam, ako písať, preto nepíšem
Lucia Lackovičová – Prečo, ako, čo a kedy píšem
Tina Van der Holland – Barokový román nebudí dojem autobiografie
Ján Gálik – prečo, ako, kedy a kde píšete?
Alexander J. Kenji – Píšem ako Belmondo v Muž z Acapulca
Veronika Homolová Tothová – Písanie mi trvá veľmi dlho
Jana Micenková – Kto to myslí s písaním vážne, bude písať aj keby od únavy padal na hubu
Vanda Rozenbergová – Prečo, kde a ako píšem
Martin Kasarda – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Daniela Kapitáňová – Ale ja, prosímpekne, netvorím!
Daniel Hevier – Píšem, aby bolo napísané
Márius Kopcsay – Stôl konečne mám, len múzy stíchli

Diskutovať môžete len cez facebook profil

x komentované

Powered by Facebook Comments

Pokračovaním v prezeraní stránky súhlasíte s používaním cookie. viac info

Na účely prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzy návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Podrobnejšie informácie o ochrane súkromia a cookies nájdete na stránke O sieťovke

Zavrieť