Kubička

Víťazoslav Kubička: O tvorbe – pokora a úloha podvedomia

Môj pohľad na tvorbu je veľmi jednoduchý. Autor dostane hudobný nápad, zapíše si ho (v mojom prípade do notového zošita, nepíšem pri klavíri) a rozvinie ho do niekoľkých riadkov, či strán. Od tohto momentu komunikuje autor s podvedomím. K zdrojom mojich úvah o využívaní podvedomia pri tvorbe sú myšlienky Carla Gustava Junga (1875-1961, švajčiarsky lekár, psychiater, psychoterapeut, zakladateľ analytickej psychológie). Čo to je podvedomie? Ja ho volám prírodou v nás (volajú ho aj celosvetovou múdrosťou, mozgom sveta). My ľudia ale podvedomie neovládame. Pomáha nám však pri riešení našich problémov a hlavne pri riešení tvorivých činností.

Cítim, že podvedomie v sebe nesie skúsenosti generácií, ktoré tu boli pred nami. Podvedomie funguje tak, že sprevádza človeka pri jeho práci a keď oddychuje, tak v jeho práci pokračuje popoludní i v noci. (Podmienkou je, aby človek neprestával so svojou tvorivou činnosťou na dlhšie ako na tri dni. Vtedy podve-domie prestáva fungovať).

U hotových diel je to však trocha inak. Napríklad Tiziano Vecelli ( dátum úmrtia 1576, jeden z najvýznamnejších renesančných maliarov 16.storočia, predstaviteľ benátskej maliarskej školy) nechával svoje hotové plátna otočené maľbou k stene niekoľko týždňov a keď sa k nim, po čase, vrátil, hneď presne vedel, čo treba ešte vylepšiť. (za tie týždne pracovalo zaňho jeho podvedomie, triedilo výsledky jeho práce a hľadalo najlepšie riešenie pre dokonalé dokončenia diela).

V priebehu tvorby hudobného diela mám nastavenú svoju myseľ na impulzy zo strany podvedomia a ráno na druhý deň častokrát už len zapisujem poznámky, ktoré mi podvedomie diktuje, ako výsledok jeho práce v noci. Takáto spolupráca s podvedomím je súčasťou potrebnej pokory tvorcu pred prírodou. Tak je to i s hudobnými skladbami. Potrebujú čas aby, s pomocou podvedomia, dozreli. Stačí aj niekoľko dní, alebo týždňov.

Víťazoslav Kubička, hudobný skladateľ (1953). Pedagógovia: Juraj Pospíšil, Ján Cikker, Ilja Zeljenka.(Štátne konzervatórium a Vysoká škola múzických umení v Bratislave 1970-1979). Dielo 381 opusov: piesne, komorná a symfonická hudba, oratóriá,16 opier, scénická hudba pre rozhlas a televíziu, autorské hudobné filmy. Prezentácia: Česká republika, Poľsko, Maďarsko, Nemecko, Francúzsko, Portugalsko, Nórsko, Veľká Británia, Japonsko

Predchádzajúce články

Svetlana Žuchová – prečo, kde a ako píšem
Denisa Fulmeková – Písanie je moje povolanie
Ivana Gibová – Prečo, ako a kde píšem
Peter Janoviček – Píšem, aby som potešil druhých i seba</a>
Adriana Krištofíková – Prečo, ako, kedy píšem
Judita Horvátová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Slavka Liptáková  – Prečo píšem?
Alexandra Salmela – Prečo píšem
Karin Horváthová – Prečo píšem
Barbora Gero – Prečo píšem
Anna Grusková – Prečo píšem
Ivana Popluhárová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Hana Lasicová – Prečo píšem a ako a kde…
Majka Danihelová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Peter Bartoněk – Začalo mi písať
Michal Slanička – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Kristína Pavelková – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Linda Chopin – Prečo, ako a kde píšem
Enja Rúčková – Prečo, kedy a kde píšem
Silvia Antalíkova – Prečo, kedy, kde píšem
Rastislav František Hajko – O písaní
Baja Dolce – Prečo, ako, kedy a kde píšem?
Zuzana Kubašáková  – Prečo píšem
Mirka Manáková – Prečo, kedy, ako, kde píšem
Simona Kutišová – Prečo, ako, kde a kedy píšem
Tatiana Macková – Prečo píšem
Martina Dacková – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Martin Benkovič – Prečo, ako, kedy a kde píšete?
Peter Petko Opet – Píšem? Tvorím!
Ivana Ondriová – Prečo, ako, kedy a kde píšete?
Marta Rajková – Prečo, ako, kedy a kde (ne)píšem
Denisa Ogino – O písaní
Juraj Gerbel – Prečo, kedy a kde píšem
Marta Fartelová – Prečo, ako, kde a kedy píšem
Mirka Novysedláková – Prečo, ako, kedy a kde píšem?
Mária Blšáková – Prečo, ako, kedy a kde píšem
František Kozmon – Prečo, kedy a kde píšem?
Patrícia Brestovanská – O písaní
Lina Elys – Prečo, kde, ako, kedy píšem
Dušan Damián – Múza ma sprevádza neustále
Zdenka Wenzlová Švábeková – Kedy? Ako? Prečo? Kde?
Ivan Kučera – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Dušo Martinčok – Čo a koho potrebujem, aby som mohol písať
Iveta Pernišová – Prečo, kde, ako a kedy píšem
Anton Stiffel – Prečo, kedy, ako a kde píšem
Dominika Moravčíková – Prečo píšem
H.J. Bornemisza – Prečo, kde, kedy a ako píšem
Mirka Ábelová – Píšem
Tibor Pálszegi alias Tyborg – Prečo, kedy, ako a kde píšem
Anna Kittel Gürtlerová – Kde a prečo píšem
Daniel Šmihula – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Lucia Božiková – Prečo, kde, ako a kedy píšem?
Natali Fox – Prečo, kde, ako a kedy píšem
Katarína Soyka – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Brandon McYntire – Prečo, kedy, kde a ako píšem
Michaela Mihoková – Prečo, kde a kedy píšem
Lucia Braunová – Ako, prečo a kedy píšem
Igor Hochel – Prečo, kedy a ako píšem
Vlasta Hochelová – Prečo, ako a kde píšem…
Mária Nováková – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Elena Eleková – Píšem, aby som bola čitateľná
Janette Šimková – Písanie ma formuje
Marek Hudec – Terapia s dôležitým spoločenským rozmerom, no aj práca ako každá iná
Richard Rychtarech – Písanie, úprimne? Rozkoš aj muky!
Zuzana Štelbaská – Prečo, ako a kedy píšem
Emily D. Beňová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Katarína Kucbelová – Je to napínavé
Vita Jamborová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Eva Hrašková – Prečo, ako a kedy píšem?
Mária Corvus Havranová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Karina Janská – Prečo, kedy, kde a ako píšem?
Július Belan – prečo, kedy, kde a ako píšem
Ivana Dobrakovová – A čo sa vám stalo?
Lucia Sasková – Prečo, kde a ako píšem?
Peter Derňár – Lebo, rýchlo, ráno, doma…
Monika Macháčková – Prečo, ako a kde píšem
Zuzana Csontosová – Prečo, ako a kedy píšem
Anton Heretik – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Stanislav Hoferek – písanie je o tvorivosti a prekonaní odmietnutí
Marián Kubicsko – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Diana Mašlejová – Prečo, kde a ako píšem
Peter Pavlac – Píšem…
Jozef Heriban – Rieka tečie, pierko letí…
Ružena Scherhauferová – V tvorbe som realistka
Jakub Spevák – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Kristína Ježovičová – Prečo, kde a ako píšem
Petronela Hederová – Prečo, kedy a kde píšem
Eva Ava Šranková – Prečo, ako a kde píšem
Michaela Ella Hajduková – Písanie je pre mňa cestovanie časom a priestorom
Lina Franková – prečo, kedy a kde?
Adriana Macháčová – Prečo, ako a kedy píšem
Mária Streicherová – O písaní
Ján Babarík – Preč, ako a kedy píšem
Zuzana Široká – Písmenkové poslanie
Kristína Brestenská – Prečo píšem
Michala Ries – Prečo, ako, kedy a kde píšem?
Soňa Bulbeck – Prečo, ako, kedy a kde píšem…
Dávid Králik – Prečo, kde a kedy píšem
Silvester Lavrík – Prečo píšem, ha?
Adriana Boysová – Písanie je mojím tieňom
Vojtech Beniczky – Prečo píšem
Marta Hlušíková – Všetko som ja a zároveň nie som nikto
Monika Nagyová – O písaní
Petra Džerengová – Prečo, ako a kde píšem
Gabriela Futová – Nie som usilovná spisovateľka…
Katarína Tholtová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Ľudovít Ódor – Prečo, kedy a kde píšem
Jana Pronská – Prečo, kedy a kde píšem
Alexandra Pavelková – Prečo, kedy, kde a ako píšem
Dada S. Brezovská – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Matej Rumanovský – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Erik Kriššák – Prečo, ako a kde píšem
Andrea Rimová – Písanie je pre mňa droga
Helena Králová – List o písaní
Arpád Soltész – Nepíšem, len zapisujem
Vladimíra Kmečová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Kristína Tormová – Prečo, ako a kde píšem
Mária Danthine Dopjerová – Prečo, ako, kedy a kde píšem?
Maroš Hečko – O písaní
Michaela Zamari – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Veronika Šikulová – Medzitým píšem…
Peter Šloser – Prečo, kedy a kde píšem
Lena Riečanská – Kedy, ako, prečo, kde…?
Ivona Duričová – Prečo, ako a kde píšem
Anna Ďarmati – Prečo, ako, čo a kedy píšem
Kristína Baluchová – Prečo, kde a ako píšem
Lukáš Cabala – Prečo, ako a kde píšem
Peter Kijaba – Písaním zaháňam chvíľky samoty
Ondrej Kalamár – Píšem, lebo som Kalamár
Dana Hlavatá – Nedá sa to liečiť…
Matúš Mahút – Písanie
Beata Balogová – O písaní
Zuzana Šedá – Prečo, ako, čo a kedy píšem?
Hana Repová – Prečo, čo a kedy píšem
Lívia Hlavačková – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Jana Plauchová – Prečo, ako a kedy píšem
Balla – Stále rozmýšľam, ako písať, preto nepíšem
Lucia Lackovičová – Prečo, ako, čo a kedy píšem
Tina Van der Holland – Barokový román nebudí dojem autobiografie
Ján Gálik – prečo, ako, kedy a kde píšete?
Alexander J. Kenji – Píšem ako Belmondo v Muž z Acapulca
Veronika Homolová Tothová – Písanie mi trvá veľmi dlho
Jana Micenková – Kto to myslí s písaním vážne, bude písať aj keby od únavy padal na hubu
Vanda Rozenbergová – Prečo, kde a ako píšem
Martin Kasarda – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Daniela Kapitáňová – Ale ja, prosímpekne, netvorím!
Daniel Hevier – Píšem, aby bolo napísané
Márius Kopcsay – Stôl konečne mám, len múzy stíchli

Diskutovať môžete len cez facebook profil

x komentované

Powered by Facebook Comments

Pokračovaním v prezeraní stránky súhlasíte s používaním cookie. viac info

Na účely prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzy návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Podrobnejšie informácie o ochrane súkromia a cookies nájdete na stránke O sieťovke

Zavrieť