Juraj Červenák

Prečo, kde, kedy a ako píše Juraj Červenák

 Nový rok začneme anketovým špeciálom, nakoľko slovenský bestsellerový spisovateľ Juraj Červenák dal prednosť rozhovoru o pozadí svojho písania pred krátkou spoveďou.

Ste jeden z mála „plnoúväzkových“ slovenských spisovateľov. Mali ste úmysel živiť sa literatúrou odjakživa, alebo to prišlo až s čitateľskými úspechmi?

Od útleho detstva som bol posadnutý príbehmi. Ich vstrebávaním v akejkoľvek forme, ale aj ich vymýšľaním a rozprávaním. Prirodzene, sníval som o tom, že by som sa tým jedného dňa mohol aj živiť. Ako filmár, tvorca komiksov, spisovateľ, čokoľvek. To prvé nevyšlo, v 80. rokoch nejaký chlapec z Banskej Štiavnice bez akýchkoľvek kontaktov a technického zázemia nemal šancu dostať sa k niečomu takému. Dlho som vášnivo kreslil komiksy, lebo sa v nich spája výtvarná a literárna stránka, ale nakoniec prevážila literatúra a začal som sa venovať viac písaniu. Aj k tomu ma však motivovala láska k filmom – za prvý honorár som si chcel kúpiť videorekordér, ktorý bol vtedy luxusným výstrelkom funkcionárov a mäsiarov.

Tvorba mnohých spisovateľov na Slovensku začala skrz literárne súťaže, zúčastňovali ste sa ich?

Áno, aj keď nie nejako intenzívne. V školských časoch som písal poviedky o partizánoch, ktoré učiteľov miatli tým, aké boli drsné a krvavé, skôr v štýle filmov ako Stará puška alebo Choď a pozeraj sa. Neskôr na gympli som to skúšal v súťažiach ako O najlepšiu fantasy a omnoho neskôr som napríklad vyhral prvý ročník Ceny Fantázie, ktorá sa vtedy volala Raketa.

Čo vám pri písaní najviac pomáha a čo je naopak najväčšou brzdou?

Pomáha mi samota. Spisovateľstvo je osamelá činnosť. Nerozumiem, ako niekto môže písať v kaviarni či hocikde inde, kde si otvorí notebook a hneď sa pustí do písania. Nemám problém začať písať, nie som ten autor, čo hodinu zíza na prázdny monitor, kým konečne napíše prvú vetu, no ľudia ma rušia, dokonca aj rodinu musím dokonale vytesniť. V poslednej dobe mi najviac pomohlo, že som si znížil „dennú normu“. Kedysi som sa snažil napísať každý deň 5 strán, teda asi 1500 slov, ale zväčša sa mi to nedarilo a bol som z toho ustavične nervózny. Znížil som si to na 2 strany, čo má paradoxne ten efekt, že túto normu dosiahnem ľahko aj v dni, keď nie som v ideálnom rozpoložení, a to ma zvyčajne nakopne tak, že zvládnem aj tú tretiu či štvrtú stranu, takže v konečnom dôsledku napíšem viac, než keď som sa mučil tou 5-stranovou normou. Čo mi bráni? Najviac ma, pochopiteľne, vyrušuje internet, preto sa od neho zvyknem úplne odstrihnúť. Už večer pred spaním vypnem router a ráno sa zobudím do prostredia bez pripojenia a snažím sa nezapínať ho ani v mobile. Nie vždy sa mi to podarí, ale ak áno, napíšem aj trikrát toľko, ako keď stále pokukávam na sociálne siete.

Zapájate do tvorby aj svojich fanúšikov?

Jasné, cez „socky“ som s nimi v každodennom spojení a diskusie na mojom profile sú výživné, takže napríklad dám súťaž o podpísanú knihu a požiadam, aby čitatelia v komentároch dávali tipy, kde by sa mala odohrávať moja ďalšia kniha a prečo, aké sú tam zaujímavé pamätihodnosti, príbehy, povesti. Rovnako zvyknem používať pre postavy v románoch mená svojich fanúšikov. A neraz mi píšu, aké majú predstavy o ďalších osudoch mojich hrdinov a párkrát som už niečo z toho naozaj použil.

Čo je z vášho hľadiska najťažšie na písaní – námet, rešerše, dialógy?

Hľadanie materiálov je vždy zábava. Pri historických detektívkach je náročnejšie vypracovanie zápletky, ktorá má byť aspoň trochu originálna a prekvapujúca, ale aj to je proces, ktorý si užívam. A úplne najradšej píšem dialógy, to ide vždy najrýchlejšie.

V ktorú dennú alebo nočnú hodinu sa vám píše najlepšie? Píšete v tichu alebo pri hudbe?

Píšem normálne ráno, čo v skutočnosti znamená, že začínam niekedy v čase, keď už ľudia v bežnom zamestnaní majú obednú prestávku. 🙂 Pre mňa je to čas, keď som sa vrátil z pravidelnej polhodinovej prechádzky, zjedol raňajky, na záchode si prečítal kapitolu z nejakej knihy a potom už sadám k počítaču a píšem až do neskorého poobedia, kým nejdem znovu von do prírody. Väčšinou si k písaniu púšťam hudbu, aby som sa úplne izoloval od sveta, občas aj niečo rockové, ale väčšinou symfonickú hudbu z filmov. V poslednej dobe som sa prinútil pracovať aj v noci, keď už rodina spí, ale vtedy už iba editujem a všelijako upravujem napísaný text.

Niektorí spisovatelia umiestňujú do svojich diel známe žijúce osobnosti, či už z pomsty alebo z obdivu. Páči sa vám takýto prístup, alebo sa mu vyhýbate?

Nič proti nemu nemám, občas to urobím aj ja, že použijem meno známej súčasnej osobnosti alebo napíšem postavu, ktorá sa podobá na nejakého verejného činiteľa, predavač vína Ignác Matejovič z Trnavy a podobne, ale nikdy to nerobím v hneve, skôr ako vtip. Samozrejme, píšem historické knihy a v nich používam reálne dobové postavy a dokonca sa snažím, aby som mal v príbehu čo najviac reálnych ľudí. Napríklad pri písaní Lovca čertov, čo je moja novinka, v ktorej seržant Jaroš zavíta do Trnavy, som sa spojil s trnavským archivárom a historikom Jakubom Roháčom a prosil som ho, aby mi vyhľadal mená miestnej honorácie v danom roku 1600. Takže trnavskí radní páni, richtár, mestský kapitán, kat a ďalší sú reálni.

Venujete sa knižným sériam. Máte dlhodobý plán na pokračovania alebo pridávate ďalšie diely spontánne?

Vždy si spontánne vymyslím niekoľko dielov dopredu. 🙂 Jožo Karika raz v rozhovore uviedol, že má vymyslených aj 20 ďalších kníh, čitatelia sa tomu veľmi čudovali, ja tomu úplne rozumiem, tiež mám dopredu naplánovaných aj 10 kníh (po pár dieloch z každej série), ale nie sú to kompletne vypracované príbehy, skôr sú v rovine námetov, napríklad viem, že kapitán Báthory sa zúčastní oslobodzovania Nitry od Turkov a bude s nimi bojovať pri Leviciach a viem, že Stein a Barbarič pôjdu na východné Slovensko a takisto viem, aké poklady bude hľadať Adam Šarkan v ďalších častiach Šarkanových pokladov. Takisto mám hrubú predstavu o ďalších životných osudoch svojich hrdinov, ale časom sa to rôzne mení.

Je to náročné rozlúčiť sa s príbehom alebo naopak úľava, keď dopíšete knihu?

Dopísať knihu je rozhodne úľava, ale skôr preto, lebo sa po polroku písania jedného príbehu už teším, ako začnem písať ďalší, možno s iným hrdinom a v inom prostredí, či dokonca v trochu inom žánri. Nórsky bestsellerista Jorn Lier Horst počas besied na Slovensku povedal, že keď doobeda dopíše jednu knihu, poobede už s chuťou napíše prvé vety tej ďalšej. Mám to veľmi podobne.

Ilustračné foto: Miro Slámka

Predchádzajúce články

Svetlana Žuchová – Prečo, kde a ako píšem
Denisa Fulmeková – Písanie je moje povolanie
Ivana Gibová – Prečo, ako a kde píšem
Peter Janoviček – Píšem, aby som potešil druhých i seba</a>
Adriana Krištofíková – Prečo, ako, kedy píšem
Judita Horvátová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Slavka Liptáková  – Prečo píšem?
Alexandra Salmela – Prečo píšem
Karin Horváthová – Prečo píšem
Barbora Gero – Prečo píšem
Anna Grusková – Prečo píšem
Ivana Popluhárová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Hana Lasicová – Prečo píšem a ako a kde…
Majka Danihelová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Peter Bartoněk – Začalo mi písať
Michal Slanička – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Kristína Pavelková – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Linda Chopin – Prečo, ako a kde píšem
Enja Rúčková – Prečo, kedy a kde píšem
Silvia Antalíkova – Prečo, kedy, kde píšem
Rastislav František Hajko – O písaní
Baja Dolce – Prečo, ako, kedy a kde píšem?
Zuzana Kubašáková  – Prečo píšem
Mirka Manáková – Prečo, kedy, ako, kde píšem
Simona Kutišová – Prečo, ako, kde a kedy píšem
Tatiana Macková – Prečo píšem
Martina Dacková – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Martin Benkovič – Prečo, ako, kedy a kde píšete?
Peter Petko Opet – Píšem? Tvorím!
Ivana Ondriová – Prečo, ako, kedy a kde píšete?
Marta Rajková – Prečo, ako, kedy a kde (ne)píšem
Denisa Ogino – O písaní
Juraj Gerbel – Prečo, kedy a kde píšem
Marta Fartelová – Prečo, ako, kde a kedy píšem
Mirka Novysedláková – Prečo, ako, kedy a kde píšem?
Mária Blšáková – Prečo, ako, kedy a kde píšem
František Kozmon – Prečo, kedy a kde píšem?
Patrícia Brestovanská – O písaní
Lina Elys – Prečo, kde, ako, kedy píšem
Dušan Damián – Múza ma sprevádza neustále
Zdenka Wenzlová Švábeková – Kedy? Ako? Prečo? Kde?
Ivan Kučera – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Dušo Martinčok – Čo a koho potrebujem, aby som mohol písať
Iveta Pernišová – Prečo, kde, ako a kedy píšem
Anton Stiffel – Prečo, kedy, ako a kde píšem
Dominika Moravčíková – Prečo píšem
H.J. Bornemisza – Prečo, kde, kedy a ako píšem
Mirka Ábelová – Píšem
Tibor Pálszegi alias Tyborg – Prečo, kedy, ako a kde píšem
Anna Kittel Gürtlerová – Kde a prečo píšem
Daniel Šmihula – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Lucia Božiková – Prečo, kde, ako a kedy píšem?
Natali Fox – Prečo, kde, ako a kedy píšem
Katarína Soyka – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Brandon McYntire – Prečo, kedy, kde a ako píšem
Michaela Mihoková – Prečo, kde a kedy píšem
Lucia Braunová – Ako, prečo a kedy píšem
Igor Hochel – Prečo, kedy a ako píšem
Vlasta Hochelová – Prečo, ako a kde píšem…
Mária Nováková – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Elena Eleková – Píšem, aby som bola čitateľná
Janette Šimková – Písanie ma formuje
Marek Hudec – Terapia s dôležitým spoločenským rozmerom, no aj práca ako každá iná
Richard Rychtarech – Písanie, úprimne? Rozkoš aj muky!
Zuzana Štelbaská – Prečo, ako a kedy píšem
Emily D. Beňová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Katarína Kucbelová – Je to napínavé
Vita Jamborová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Eva Hrašková – Prečo, ako a kedy píšem?
Mária Corvus Havranová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Karina Janská – Prečo, kedy, kde a ako píšem?
Július Belan – prečo, kedy, kde a ako píšem
Ivana Dobrakovová – A čo sa vám stalo?
Lucia Sasková – Prečo, kde a ako píšem?
Peter Derňár – Lebo, rýchlo, ráno, doma…
Monika Macháčková – Prečo, ako a kde píšem
Zuzana Csontosová – Prečo, ako a kedy píšem
Anton Heretik – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Stanislav Hoferek – písanie je o tvorivosti a prekonaní odmietnutí
Marián Kubicsko – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Diana Mašlejová – Prečo, kde a ako píšem
Peter Pavlac – Píšem…
Jozef Heriban – Rieka tečie, pierko letí…
Ružena Scherhauferová – V tvorbe som realistka
Jakub Spevák – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Kristína Ježovičová – Prečo, kde a ako píšem
Petronela Hederová – Prečo, kedy a kde píšem
Eva Ava Šranková – Prečo, ako a kde píšem
Michaela Ella Hajduková – Písanie je pre mňa cestovanie časom a priestorom
Lina Franková – prečo, kedy a kde?
Adriana Macháčová – Prečo, ako a kedy píšem
Mária Streicherová – O písaní
Ján Babarík – Preč, ako a kedy píšem
Zuzana Široká – Písmenkové poslanie
Kristína Brestenská – Prečo píšem
Michala Ries – Prečo, ako, kedy a kde píšem?
Soňa Bulbeck – Prečo, ako, kedy a kde píšem…
Dávid Králik – Prečo, kde a kedy píšem
Silvester Lavrík – Prečo píšem, ha?
Adriana Boysová – Písanie je mojím tieňom
Vojtech Beniczky – Prečo píšem
Marta Hlušíková – Všetko som ja a zároveň nie som nikto
Monika Nagyová – O písaní
Petra Džerengová – Prečo, ako a kde píšem
Gabriela Futová – Nie som usilovná spisovateľka…
Katarína Tholtová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Ľudovít Ódor – Prečo, kedy a kde píšem
Jana Pronská – Prečo, kedy a kde píšem
Alexandra Pavelková – Prečo, kedy, kde a ako píšem
Dada S. Brezovská – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Matej Rumanovský – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Erik Kriššák – Prečo, ako a kde píšem
Andrea Rimová – Písanie je pre mňa droga
Helena Králová – List o písaní
Arpád Soltész – Nepíšem, len zapisujem
Vladimíra Kmečová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Kristína Tormová – Prečo, ako a kde píšem
Mária Danthine Dopjerová – Prečo, ako, kedy a kde píšem?
Maroš Hečko – O písaní
Michaela Zamari – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Veronika Šikulová – Medzitým píšem…
Peter Šloser – Prečo, kedy a kde píšem
Lena Riečanská – Kedy, ako, prečo, kde…?
Ivona Duričová – Prečo, ako a kde píšem
Anna Ďarmati – Prečo, ako, čo a kedy píšem
Kristína Baluchová – Prečo, kde a ako píšem
Lukáš Cabala – Prečo, ako a kde píšem
Peter Kijaba – Písaním zaháňam chvíľky samoty
Ondrej Kalamár – Píšem, lebo som Kalamár
Dana Hlavatá – Nedá sa to liečiť…
Matúš Mahút – Písanie
Beata Balogová – O písaní
Zuzana Šedá – Prečo, ako, čo a kedy píšem?
Hana Repová – Prečo, čo a kedy píšem
Lívia Hlavačková – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Jana Plauchová – Prečo, ako a kedy píšem
Balla – Stále rozmýšľam, ako písať, preto nepíšem
Lucia Lackovičová – Prečo, ako, čo a kedy píšem
Tina Van der Holland – Barokový román nebudí dojem autobiografie
Ján Gálik – prečo, ako, kedy a kde píšete?
Alexander J. Kenji – Píšem ako Belmondo v Muž z Acapulca
Veronika Homolová Tothová – Písanie mi trvá veľmi dlho
Jana Micenková – Kto to myslí s písaním vážne, bude písať aj keby od únavy padal na hubu
Vanda Rozenbergová – Prečo, kde a ako píšem
Martin Kasarda – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Daniela Kapitáňová – Ale ja, prosímpekne, netvorím!
Daniel Hevier – Píšem, aby bolo napísané
Márius Kopcsay – Stôl konečne mám, len múzy stíchli

Diskutovať môžete len cez facebook profil

x komentované

Powered by Facebook Comments

Pokračovaním v prezeraní stránky súhlasíte s používaním cookie. viac info

Na účely prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzy návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Podrobnejšie informácie o ochrane súkromia a cookies nájdete na stránke O sieťovke

Zavrieť